سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از جمله دشمن ترینِ آفریدگان نزد خدا، کسی است که ایمان آورده و سپس کفر ورزیده است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
news and education
فرآورده هاى غذایى پیاز
در کـمـتـر غـذایـى دیده شده که پیاز جزء مواد اصلى آن نباشد . در انواع کبابها، شامى ، سوپ ، کوکو، سالاد، کتلت ، دلمه ، خورش ، خاگینه ، املت و انواع ترشى ها پیاز مورد استفاده قرار مى گیرد . در زیر به چند نمونه از این فرآورده هاى غذایى اشاره مى کنیم .
ب - سوپ پیاز (2) (براى 2 نفر )
مواد لازم
4 عدد پیاز (حلقه حلقه شده )
2 قاشق غذا خورى آرد
8 عدد زرده تخم مرغ
1 لیتر شیر
100 گرم کره
مقدارى جعفرى خرد شده
نمک و فلفل به میزان لازم
روش تهیه سوپ
ا بـا کـره سـرخ نـمـوده ، شـیـر، آرد و نـمـک را بـه آن اضـافه کرده و روى حرارت ملایم بـگـذاریـد . بـعـد زرده تـخـم مـرغـهـا را بـه آن اضـافـه نـمـوده ، قـبـل از سـفـت شـدن زرده هـا سـوپ را از روى حـرارت بـرداشـتـه و بـه آن نـمـک و فلفل را اضافه کنید . در آخر، سوپ را با جعفرى خرد شده تزئین نمایید.
پ - سس پیاز و شیر
مواد لازم
200 گرم پیاز
5 پیمانه شیر
150 گرم کره
3 قاشق غذاخورى آرد
نمک و فلفل به میزان لازم
روش تهیه سس
کـرده ، آرد را در آن سـرخ کـنید . پیاز را ریز ریز کرده و شیر را روى حرارت بگذارید. بعد از داغ شدن پیاز را به آن اضافه کرده ، خوبه هم بزنید، وقتى که کمى غلیظ شد آن را از صافى گذرانده ، با نمک و فلفل داخل ظرف آرد ریخته ، خوب هم بزنید تا غلیظ شود و سپس صرف کنید.
ت - سوپ پیاز و مرغ (براى 2 نفر )
مواد لازم
1 عدد پیاز بزرگ
4 پیمانه آب مرغ
4 پیمانه جعفرى (خرد شده )
به میزان لازم نمک و فلفل
روش تهیه سوپ
ه کـرده ، آرد را بـا آب مرغ کم کم به آن افزوده ، در هنگام افزودن خوب هم زده تا گلوله نـشـود. سـپـس روى حـرارت قـرار داده تـا کـمـى غلیظ شود و جعفرى خرد شده را با نمک و فلفل به سوپ اضافه نمایید. حدود 10 دقیقه بعد سوپ را از روى حرارت برداشته ، سوپ را در ظرف مخصوص ریخته و میل کنید.
ث - کوکوى پیاز (براى 2 نفر)
مواد لازم
250 گرم پیاز
150 گرم کره
3 عدد تخم مرغ
2 عدد گوجه فرنگى
به میزان لازم نمک و فلفل و زرد چوبه
روش تهیه کوکو
کـوکـو پـیـاز را رنـده کـرده و تـخـم مـرغها را هم بزنید، گوجه ها را قطعه قطعه کرده و پیاز، تخم مرغها، فلفل ، نمک و زردچوبه و گوجه فرنگى را با هم مخلوط نمایید. کره را در ماهى تابه اى داغ کرده و هر دو طرف کوکو را در آن سرخ کنید.
ج - سالاد پیاز (براى 2 نفر )
مواد لازم
200 گرم پیاز
4 عدد تخم مرغ
100 گرم خیارشور
2 عدد کنسرو ماهى
به میزان کافى نمک و فلفل
به میزان کافى روغن زیتون و سس مایونز
روش تهیه سالاد
سـالاد تخم مرغ را آب پز کرده و خرد کنید . خیار شور را حلقه حلقه کرده و پیاز را خرد نـمـایـید . تخم مرغ ، پیاز، خیارشور، سس مایونز، ماهى ، روغن زیتون (یا روغن مایع ) و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید . حالا سالاد شما آماده است .
چ - کتلت پیاز (براى 2 نفر )
مواد لازم
300 گرم پیاز
100 گرم جعفرى
4 عدد زرده تخم مرغ
100 گرم کره
200 گرم لوبیا سفید
250 گرم روغن
50 گرم آرد
به میزان لازم نمک و فلفل
روش تهیه کتلت
دا خرد کرده و لوبیا را مدتى در آب بگذارید تا خوب خیس بخورد . سپس لوبیا را پخته و بـعـد خـوب له کـنـیـد . پـیـاز، جـعـفـرى زرده تـخـم مـرغ ، کـره ، لوبـیـا، فـلفـل و نمک را خوب مخلوط کرده و به شکلهاى دلخواه در آورید. هر دو طرف آنرا به آرد آغـشـتـه کـرده و هـر دو طرفش را در روغن سرخ کنید. براى تزئین این کتلت مى توانید از کاهو و گوجه فرنگى استفاده نمایید.
ح - کوفته پیاز (براى 4 نفر )
مواد لازم
250 گرم پیاز
250 گرم برنج
750 گرم گوشت
3 عدد تخم مرغ
100 گرم آرد نخودچى
70 گرم پودر کارى
200 گرم روغن
به میزان لازم نمک و فلفل
750 گرم سبزى ( ترخان ، نعناع ، جعفرى و تره )
روش تهیه کوفته
نـیـد . پیاز را رنده کرده ، آبش را بگیرید . سبزى را خرد کرده و با برنج ، تخم مرغ ، پـیـاز، گـوشـت ، فـلفـل ، نـمـک و پـودر کـارى مـخـلوط نـمایید و خوب ورز دهید تا حالت چسبندگى پیدا کند و به صورت کوفته در آورید . مقدارى پیاز را در روغن سرخ کرده و بـا 2 پـیـمـانـه آب بگذارید بجوشد. در این موقع کوفته ها را در آن بچینید و بگذارید خوب جا بیافتد و بعد میل نمایید.
خ - دلمه پیاز (براى 4 نفر )
مواد لازم
10 عدد پیاز درشت
200 گرم روغن
150 گرم روغن مغز گردو
1 پیمانه شیر
200 گرم مغزنان تست
3 عدد تخم مرغ
300 گرم گوشت
به میزان کافى فلفل ، نمک و ادویه
روش تهیه دلمه
د و گـوشـت را دو بـار چـرخ نـمـایـیـد . پـیـازهـا را داخل آب جوش و نمک قرار دهید . گوشت را در روغن تفت دهید و بگذارید سرد شود . نان را در شـیـر قـرار داده و بعد بیرون بیاورید تا شیرش گرفته شود. گوشت سرد شده را با فلفل ، نمک ، ادویه ، تخم مرغ ، گوشت و نان به شیر آغشته مخلوط کرده و خوب ورز دهید . پیازها را بعد از 7 دقیقه از آب خارج کرده ، داخلشان را خالى نموده و از مخلوط آماده شـده در آن بـریـزید . ته قابلمه اى را روغن ریخته و دلمه ها را در آن چیده و مقدارى تفت دهید تا دلمه ها خوب جا بیافتد .
د - خورش پیاز
مواد لازم
20 گرم روغن
500 گرم پیاز
250 گرم هویج
150 گرم آلو خشک
800 گرم گوشت مرغ
به میزان لازم زعفران فلفل و نمک
روش تهیه خورش
پـیـاز را خـرد کـرده و در روغـن سـرخ کنید مرغ را پخته ، از استخوان جدا نموده و در روغن سرخ کنید. گوشت را با مقدارى آب و پیاز روى حرارت ملایم قرار دهید تا نیم پز شود . بـعـد بـه آن هـویـج ، فـلفـل ، نـمـک ، ادویـه و آلو را اضـافـه کـنـیـد . قبل از جا افتادن خورش به آن آبلیمو اضافه کرده و اجازه دهید خورش جا بیافتد.
ذـ خاگینه پیاز (براى 2 نفر )
مواد لازم
250 گرم پیاز
6 عدد تخم مرغ
100 گرم آرد گندم
به میزان کافى روغن ، نمک و فلفل
روش تهیه خاگینه
تـفـت دهـیـد و از روى حـرارت بـرداریـد. بـعـد تـخـم مـرغـهـا را هـمـراه بـا آرد، نـمـک و فـلفـل بـا هـم مـخـلوط کنید . روغن را در ماهى تابه اى ریخته ، روى حرارت قرار دهید تا خـوب داغ شـود . سـپـس مواد خاگینه را در آن ریخته و بگذارید تا خوب سرخ شود . حالا خاگینه شما آماده است . آنرا میل کنید.
رـ ترشى ساده پیاز
مواد لازم
2 کیلو پیاز
مقدارى سرکه
به میزان لازم نمک و فلفل
روش تهیه ترشى
از پـوسـت کـنـدن ، چـنـد سـوراخ کـرده ، در ظرف ترشى ریخته ، روى آن سرکه ، نمک و فـلفـل بـریـزید . سپس در آنرا محکم بسته و در جاى خنک بگذارید تا ترشى پیاز آماده شـود . مصرف این ترشى همراه با غذاهاى چرب و گوشتى ، علاوه بر تحریک اشتها، در رقیق کردن چربى آنها نیز مؤ ثر است .
ز - ترشى فلفل و پیاز
مواد لازم
1 کیلو پیاز ترشى
1 لیتر سرکه
مقدارى نمک
500 گرم فلفل سبز دلمه اى
روش تهیه ترشى
و از طـول بـه 2 قـسـمت خرد کنید. فلفل و پیاز را ورقه ورقه کرده ، یک ورقه پیاز، یک ورقـه فـلفـل سـبـز را درون ظـرف تـرشـى چـیـده و ایـن عـمل را تکرار کرده تا ظرف ترشى پر گردد. سپس روى آن مقدارى نمک و سرکه ریخته تـا روى سـطح تمام مواد را بپوشاند . درب آن ظرف را بسته و به مدت 20 روز در جاى خنک نگه دارید تا خوب جا بیافتد و بعد میل کنید.
س - بورانى پیاز
مواد لازم
750 گرم پیاز
1 کیلو ماست
1 قاشق سوپخورى پودر سیر
150 گرم نعناع و ترخان
250 گرم خیار
به میزان کافى نمک و فلفل
روش تهیه بورانى
نـعـنـاع و تـرخـان را ریـز کـنـیـد . پـیـاز و خـیـار را پـوسـت کـنـده و رنـده نـمـایـیـد و بـا فلفل و نمک خوب مخلوط کنید . سپس همه را با ماست و پودر سیر مخلوط نموده و هم بزنید . حالا بورانى شما آماده است .
ش - پوره پیاز
مواد لازم
700 گرم پیاز
100 گرم کره
100 گرم خامه
600 گرم برنج
به میزان لازم زعفران ، نمک و فلفل
روش تهیه پوره
پـیـاز را خرد کرده و با برنج بگذارید پخته شود . بعد از پخته شدن با کره ، خامه ، زعفران ، نمک و فلفل مخلوط کرده و چرخ کنید تا خوب نرم شوند و به کار برید.
ص - املت پیاز (براى 2 نفر )
مواد لازم
2 عدد پیاز
دو سوم فنجان شیر
6 عدد تخم مرغ
مقدارى روغن
به میزان لازم نمک و فلفل مقدارى هویج و خیار شور (براى تزیین )
روش تهیه املت
پـیـاز را خرد کرده و سرخ کنید . سپس تخم مرغ را خوب هم زده و به شیر اضافه کنید . مـخـلوط آمـاده را روى پـیـاز ریـخـتـه و فـلفـل را بـه آن بـیـافزایید . درب ماهى تابه را بـگـذاریـد تـا تـخـم مـرغ خـوب بـپـزد . بـا هـویـج و خیار شور روى آنرا تزیین کرده و میل نمایید.
ض - اردور پیاز
مواد لازم
120 گرم قارچ
200 گرم کالباس
120 گرم جعفرى
6 عدد پیاز درشت
120 گرم گوجه فرنگى
به میزان لازم روغن ، نمک و فلفل
روش تهیه اردور
گوجه فـرنـگـى را ریز خرد کنید. پیاز را بعد از پوست کندن در روغن سرخ نموده ، مواد مذکور را بـا فـلفـل و نـمـک داخـل پـیـاز قـرار دهـیـد . بـعـد در سـیـنى فر با حرارت 300 درجه سـانـتـیـگـراد به مدت 35 دقیقه در فر قرار دهید . در صورتى که بخواهید دم پخت کنید لازم است در قابلمه اى یک لیوان آب ریخته ، روى حرارت ملایم قرار دهید تا پخته شود.
ط - نان پیاز
مواد لازم
1 کیلو آرد گندم یا جو
500 گرم پیاز (رنده شده )
400 میلى لیتر آب
1 قاشق چایخورى پودر خمیر مایه
روش تهیه نان
ا جـوشـانـده برگ شنبلیله را مخلوط کرده و به هم بزنید . سپس آرد جو و پودر برگ یا تـخـم شـنـبـلیـله را ابتدا کم کم به آن اضافه کرده و به هم بزنید تا بصورت خمیرى نـرم در آیـد و چـسـبـندگى پیدا کند . بعد خمیر را در کیسه نایلون ریخته و بگذارید چند سـاعـت بـمـانـد . سـپـس یک مشت از خمیر را روى تاس یا سینى پهن کرده ، کمى برگ خشک شنبلیله روى آن پاشیده و در تنور قرار دهید تا پخته و طلایى رنگ شود . بقیه خمیر را نیز به همین ترتیب انجام دهید.
ظ - تهیه شورى با پیاز (پیاز شور)
مواد لازم
1 کیلو پیاز
10 حبه سیر
2 شاخه مرزه
2 شاخه ترخون
مقدارى آب و نمک جوشیده
روش تهیه شورى
شـسـتـه و خـشک کنید . سپس آنرا به 4 قسمت بریده و در یک ظرف که درب آن خوب بسته شود، بریزید . شاخه هاى مرزه و ترخون و سیر حبه شده را روى آن گذاشته و بعد آب و نمک جوشیده سرد شده را روى آن بریزید و درب آنرا ببندید . پس از چند هفته گذاشتن و جا افتادن از آن همراه با خوراک یا به عنوان اردور استفاده نمایید.



  • کلمات کلیدی :
  • فاقا ::: دوشنبه 87/3/20::: ساعت 9:31 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> تبلیغات<<
    >> بازی وسرگرمی<<
    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 4
    بازدید دیروز: 0
    کل بازدید :16706

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    news and education

    >>لینک دوستان<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    کسب درآمد ، کسب درآمد اینترنتی ، اشتغال ، استخدام ، حقوق ثابت ، حقوق مکفی ، کانون فناوری اطلاعات بنیاد پارسیان ، کاریابی